maanantai 21. toukokuuta 2018

Orgideani on tehnyt kukkavarren.







Heipä hei pitkästä aikaa!

Joskus nuorena olin tosi hyvä kasvattamaan viherkasveja,
vaikka itse sanonkin.
Mummu voisi todistaa,
etten huijaa,
mutta mummo on nukkunut pois jo kauan sitten.

Yleensä jos olen ostanut,
tai saanut lahjaksi orgidean
olen heittänyt sen pois sen jälkeen,
kun se on lopettanut kukkimisen.

Tämän kukan kohdalla päätin eka kerran kokeilla,
jos saisin sen pysymään hengissä.
En kyllä hetkeäkään uskonut ,
että niin kävisi.
Ja vielä vähemmän uskoin,
että saisin sen kukkimaan.
Oikeastaan se ei edes ollut minun tavoitekkaan.

Mutta, tämä kukka on nyt mennyt ainakin
kahden jos ei kolmenkin talven yli.

Välillä kun olen muistanut kastella kukkaa
olen upottanut sen veteen ruukun yläreunaa myöten
tai sitten kastellut sen ihan normisti ruukkuun ja
sitten se on imenyt lautaselta ylimääräiset vedet pois.
Aika epäsäännöllisesti olen muistanut kastella.
Ruukussa ei ole multaa,
vaan sellaista mustaa katetta.

Silloin kun eka kerran huomasin
että sieltä kasvaa tuollainen varsi
luulin että se on ilmajuuri.
Mutta nyt sen kyllä jo selvästi huomaa
että se on kukkavarsi.

En ihan varmasti muista minkä värinen
kukka tuohon tulee,
mutta ehkä valkoinen.
Laitan sitten kuvan jos se avaa noi kukkansa.

Tästä lähtien yritän saada aina orgideat
kasvamaan.
Minulla tämä kukka oli pohjoisen puolen ikkunalaudalla.
Eli todella valoisassa, muttei paahteessa.

Jos se nyt avaa noi kukkansa,
niin laitan sen olohuoneen pöydälle kunniapaikalle.

Ajatella kuinka vähästä sitä ihminen tulee onnelliseksi.

Kokeilkaa muutkin, jos kerta minäkin onnistuin.

Kaipaileeko kukaan muuten Salmen perheen nukkekoti elämää?
Kysyn siksi, että kirjoitanko jatkossa myös siitäkin.


T. Piia





20 kommenttia:

  1. Huomenta. Olenkin kaivannut sinua.
    Orgideat on kauniita. En koskaan ole ostanut, kun luulen etten saa sitä pysymään hengissä.
    Olen nyt sairaan lapsenlapsen seurana. Kuumetta taas.
    On kuitenki hyvä, että pääsee sillon, kun tarvitaan. Menierekään ei ole vaivannu varmaan kuuteen päivään. Tosi vaikeeta onki ollu ja olen onnellinen, että on näitä hyviäki päiviä sen kanssa.
    Mielelläni luen Salmen perheestä.
    Oletko kasvihuonetta laittanut vielä. Siinä riittää varmaan puuhaa.
    Verenpisaroita etsin, haudoille perjantaina, mutta vielä ei kuulema ole niiden aika. Viime kesänä niitä näin hautuumaalla ja ajattelin, että laittaisin niitä.
    Hyvää alkavaa viikkoa. Taidan ottaa nyt kupposen kahvia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Leena. Välillä tulee näitä katkoksia blogiin.
      Kyllä se aika hyvin hengissä pysyy, kukkiminen on kyllä mulle ihme.
      Meilläkin yks lapsista ja yks lastenlapsista sairaalassa.
      Ymmärrän sua hyvin ,itselläkin ollut sekä hyviä että huonoja päiviä.
      Salmen perheestä on kyllä kiva kirjoittaa.
      Kasvihuone on vieläkin kesken, mies ei ole ehtinyt sitä tehä.
      Mä en ole vielä ostanut kesäkukkia.
      Hyvää alkanutta viikkoa sinnekkin.
      Mun pitää lähtee vähän kasteleen kukkia ulos, kun ei ole satanut pitkään aikaan. Varsinkin noita alppiruusuja.

      Poista
  2. Onneksi et ole tuota heittänyt...orkidean saa kyllä kukkimaan aina uudestaan ja uudestaan..:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös niihin voi joskus tulla tosi montakin kukkavartta?

      Poista
  3. Wau, mulla on aina loppunut kärsivällisyys näiden orkideojen kanssa. Joskus muutaman kuukauden odotellut, ei mitään. Ei muuta kuin roskiin ja uusi kaupasta. Orkidea on kukka joka selvästi kaipaa kärsivällisyyttä. ^_^

    Aurinkoista viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin mulla meni vuosia. Mutta ammattilaiset voi saada kukkiin
      ehkä monta kertaa vuodessakin, tai tiedä tuota.
      Aurinkoista viikkoa sinnekkin.

      Poista
  4. Minulla on jo useampi orkidea tehnyt uusia kukkia. Ja parhaimmissa on kaksikin kukkavartta. Kun kukka on lopettanut kukkimisen, laitan sen ikkunalaudalle semmoiseen huoneeseen, jossa ei paljoa olla. Opin työkaverilta, että kastelen niin, että astiassa on parikin senttiä vettä. Niin ei tarvitse olla joka viikko kastelemassa. Ja sitten vaan odotellaan, että niitä kukkavarsia alkaa tulemaan. Helppoa kuin mikä. Aina jokin orkideoista on kukkimassa. Nytkin on viisi kukkivaa :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No,mullakin toi kukka on ollut sellaisella ikkunalla ,jossa huoneessa ei juurikaan olla. Ihan sattumaa kylläkin.
      Toi kastelu kikka oli ihan hyvä ,kiitos.
      Voiko niitä kukkia tulla ihan mihin vuodenaikaan tahansa?

      Poista
    2. En oikeastaan tiedä, mutta minulla on kyllä ollut kukkivia orkideoja koko ajan nyt. Kesästä ja auringosta ne kyllä tuntuvat tykkäävän.

      Poista
    3. Hitaasti se tekee ton vanan ja sit kukkat.
      Mä kyllä tästä lähtien säästän aina noi orkideat.
      Jos onnistuisin muidenkin kanssa ja sais eri värejä.

      Poista
  5. Minäkin olen aina heittänyt kukkansa pudottaneen orgidean roskiin. Ensi kerralla pitääkin yrittää pitää se hengissä.
    Aurinkoista viikkoa sinulle Piia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kannattaa yrittää saada pysyyn se hengissä, voi saada palkaksi kukan.
      Aurinkoista viikkoa sullekkin Outi.

      Poista
  6. Minä olen muutaman orkide' saanut kukkimaan. Nyt minulla on 3 lepäämässä ja 2 kukkii.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kukkiiko ne pitkin vuotta vai keväällä?
      Aurinkoista viikkoa.

      Poista
  7. Kiva kuulla sinusta Piia ja mielelläni kuulisin Salmen perheestäkin. Miten heillä on kesä alkanut?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Ansu. Kiva ettei kaikki ole unohtaneet mua, kun ei ole sairauden takia taas kuulunut musta mitään.
      Minustakin olis kiva ainakin välillä kirjoittaa Salmen perheestä jotakin, jos vaan lukijoita riittää.
      Aurinkoista kevättä.

      Poista
  8. Itsekin kerran sain orkidean uudelleen kukkimaan, mutten jaksa katsella niitä rankoja, joten yleensä heitän pois.
    Aurinkoisia päiviä sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta tää oli tosi kiva kokeilu, varmasti kokeilen jatkossakin.
      Aurinkoisia päiviä sinnekkin.

      Poista
  9. Mulla on ollut orkideoita, tullut uusia varsia. Nyt parina vuotena ei mitään, heitin roskiin, kun muutenkin olivat niin kuolleen oloisia. Enkä taida ostaa hetkeen uusia. Orkidea on kaunis kukka.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Orgidea on todella kaunis kukka. Saa nähdä tuleeko tästä mulle uusi harrastus.
      Aurinkoista kevättä sulle.

      Poista