maanantai 16. syyskuuta 2019

Kuvia olohuoneesta









Minun on jo kauan tehnyt mieli uutta liinaa olohuoneen pöydälle.



Sitten eksyin ihan vahingossa Adalmiinan Helmen sivuille,
siis nettikaupan sivuille.
Ja siellä on sellainen merkki kuin Arte Pura
ja siellä toinen toistaan kauniimpia tuotteita.
Sieltä sitten löysin tämän liinan,
jossa oli24 väriä, mistä valita.
Liina on kooltaan 50x160cm.
Halusin sellaisen liinan joka menee reilusti pöydän reunan yli.
Nyt kun tuota kuviota on katsonut kauemmin
se alkaa näyttää riviltä joulukuusia,
jotka on koristeltu timanteilla/helmillä.
Liina on käsin luonnonväreillä värjättyä 100% puuvillaa.
Liinan kuuluu siis olla vähän ryppyinen, sitä ei ole tarkoitus silittää.
Olen liinaan tosi tyytyväinen,
minusta se sopii hyvin meille.
Käyppä Adalmiinan sivuilla ,jos et ole aikaisemmin käynyt,
siellä on monenlaista soppailtavaa.





Otin muutenkin kuvia meidän olohuoneesta,
kun on monta kuukautta tullut kuvailtua vain puutarhaa.





Kirjoitan vähän voinnista, vaikka moni on jo siihen ehtinyt väsyäkkin.




Selän suhteen ei ole mitään uutta.
Se murtuma on siellä ja se luutuu tai sitten ei.
Kovimmat kivut on pakarassa ja polvessa.
Oulusta ei ole kuulunut CT-aikaa eikä poliklinikka aikaa.
Niitä ootellessa.
En ole oikein päässyt koiran kanssa lenkkeilyn alkuun.
Siis hiljalleen kävelemään muutama sata metriä tai korkeintaan kilometri.
Istun vaan tässä tuolissa ja paisun kuin pulla taikina.




Kielen koe palassa ei ollut syöpää, onneksi.
Mutta siitä olis pitänyt ottaa vielä toinen koe pala ja tehdä
jokin värjäys lisäselvityksenä.
Syvä pitkäkestoinen tulehdus siinä kuitenkin löytyi.
Siellä yksityisellä puolella missä kävin,
ei mihinkään jatko tutkimuksiin tai tulehduksen hoitoon suostuttu.
Pitää nyt soittaa terveyskeskukseen ja tilata lääkäri aika,
jos hän sitten laittaisi lähetteen keskussairaalaan
ja jos siellä suostuttaisiin jatkotutkimuksiin.




Matalaan hemoglobiiniin, 87, olen syönyt nyt rautaa.
Siellä on hoidettu asiat hyvin.
Minulle on tehty jo paksunsuolen tähystys ja vielä pitää tähystää vatsa
ja ohutsuolenkin kuvauksesta on ollut puhetta,
siihen minulle ei ole kuitenkaan tullut vielä aikaa.
Mutta rauta tiputukseen x 2 on tullut aika, ei siis veritiputukseen.
Minulle ei ole tiputettu koskaan rautaa, verta kylläkin.
En ole kuullut koko rauta tiputuksesta, kuin vasta vähän aikaa sitten lapseltani.
Eli tällä puolella on kaikki hyvässä hoidossa.




Vielä kun sais otettua itseään niskasta kiinni
ja alkaa hiljalleen käydä ulkona kävelemässä.
Minä saan kyllä kävellä ulkona, kun laitan sellaisen tukiliivin.
Sais samalla tuota painoa alas.
Ei sitä voi odottaa että lääkärit hoitaa,
kyllä sitä pitää tehdä itsekkin kaikki voitavansa.




Onneksi aina tapahtuu kaikkea ihanaakin vastapainoksi.
Minusta tuli lauantai aamuna mummu.
Meillä on nyt kuusi lastenlasta, kolme tyttöä ja kolme poikaa.
Ja pientä väkeä, vanhin täyttää tällä viikolla viisi vuotta ja pienin on
siis juuri syntynyt.
Meillähän on itselläkin kuusi lasta. Vielä kolme joilla ei ole lapsia ollenkaan,
eli toivoa on että saamme vielä lisääkin lastenlapsia.
On tämä elämä vaan niin ihanaa, kaikista sairauksista huolimatta.





Kun ei ole ollut pakkas öitä, niin puutarha on vielä tosi kaunis.
Vettä täällä on kyllä satanut, niin että se on vähän hakannut kasveja maata vasten.
Kun olis oikein aurinkoinen päivä, niin vois vielä ainakin kerran
käydä ottamassa puutarhassa kuvia.
Mies tuossa juuri suunnittelee lähtevänsä, tekemään jotain syys töitä.
On ollut kyllä lämmin  ja kaunis syksy, kun muutaman viikon päästä
on jo lokakuu.
Monesti lokakuun lopussa sataa jo lunta.
Saapa nähdä miten tänä vuonna.




Jännä miten ihmisellä vaihtuu mieli väri.
Ihan ekassa omassa asunnossa mulla oli melkein kaikki sinistä.
Nyt en voi sietää koko väriä sisustuksessa.
Seuraavaksi tuli vihreän kausi, joka kestikin kauan
ja siitä on jäljellä vielä yhden makuuhuoneen vihreä väritys.
Sen jälkeen ainakin kaikki kalusteet oli jotakin puun sävyistä.
Nyt sekin on saanut väistyä ja kaikki puukalusteet on maalattu valkoiseksi.
Uusi väri joka on nyt hiljalleen hiipinyt meille on harmaa.
Mitähän lie seuraavaksi.
Vaatteissa minulla on enemmän värejä.
Teen vaatteista, tekstiileistä, nukkekoti jutuista ainakin tässä kohtapuoliin postauksen.





Tässä kuvassa (yläpuolella) näkee hyvin sen harmaan hiippailemisen meille.




Hah, hah, haa. Olen yrittänyt piilottaa tietokoneen ja muut paperini.
Mutta tuossahan ne oikein loistaa kaikille nähtäväksi.
Mutta hyvä kun kävi noin, niin ette luule, että meillä on aina kaikki tip top.
Näkisittepä miltä meidän olohuone näyttää silloin kun ollaan koko poppoo paikalla.
Mutta siivottuahan aina saa. Pää asia että kaikilla on hauskaa.





Minähän ostin joku aika sitten kolme vähän isompaa kukkaa.
Tässä kuvassa niistä yksi.
Minä olen aika huono hoitamaan kukkia.
Tämän olen saanut pysymään ainakin hengissä,
mutta kaikki uudet lehdet kuolee ennen kuin ne on täysin auki.
Kastelenkohan minä sitä liikaa vai liian vähän.




Minun ainoa ystävä ei ole ollut pitkään aikaan yhteyksissä minuun,
mutta eilen näin hänet ja lupas tulla käymään.
Hänelläkin on päässä syöpä ja mitä lie kaikkia ja hän hoitaa paljon
lastenlapsiaan.
Minä taas olen ollut täällä kotona jo kohta pari vuotta,
en ole täältä paljon mihinkään liikkunut.
Me ollaan oltu ystäviä vuodesta -88 asti.
Ja melkoista vuoristorataa tämä on ollut.
Välillä ollaan oltu tiiviisti yhdessä ja välillä on tullut pausseja.
Mutta koskaan ei ole tullut välirikkoa.



Vielä vähän sisustuksesta.
Minusta nuo vestivo kynttilänjalat ja Pentikin pallokynttilät
sopii hyvin tuohon pyöreälle lautaselle jonka olen ostanut SisustEllenistä.
Ja muutenkin ne sopii tuohon kokonaisuuteen.




Meidän olohuone on aika pieni ja sitten läpikulkupaikka,
on kolme oviaukkoa.
Eli on aika vaikea sisustettava. Mutta kyllä minä muuten tykkään että se on ok
mutta istuma paikkoja sais olla enemmän.
Kun ollaan koko poppoo koossa joutuu ottaa keittiöstä lisää tuoleja.
Mutta näillä mennään, ei tuota olohuonetta isommaksikaan saa.



Tuossa olohuoneen seinällä on tuo ruusu valokuva tapetti.
Jos sen edessä ei olis mitää, se olis hieno,
mutta noin taustana muille tavaroille se ei ole kovin hieno.
Ja ehkä paremmin se sopis makuuhuoneeseen.





Takassakin pidettiin jo kerran tulia,
lähinnä kokeiltiin ettei tule savut sisälle, ei tullu.



Tässä kahdessa kuvassa on se kukka josta jo kirjoitin.
Ihan hyvän näkönen se on,
mutta olis kiva saada siihen uusia lehtiä.






Tässä ylhäällä ja alhaalla kuvassa on se toinen kukka.
Se on kans pysynyt aika hyvän näköisenä,
muttei se kyllä ole yhtään kasvanut.
Vai miltä se näyttää sisäkukka ammattilaisen silmään.
Sitten on vielä anopinkieli, mutta se on toisessa huoneessa.
Sitten minulla on muutama pieni kukka.







Tästä kuvasta tuli tosi suhero, mutta olkoon nyt silti tuossa.                                                             





Tässä kuvassa näkyy sohva nurkkaus.
Nämä sohvat on suhteellisen uudet.
Entisistä sohvista toinen on yhdessä makuuhuoneista
ja toinen taidettiin heittää menemään,
vai vietiinkö se varastoon.




Tässä kuva kahden hyllyn asetelmista.
Ne on olleet samanlaisina pitkään,
kun minä en enää käy kirpputorilla.





Jahas, tätä kaunokaista tuli näköjään kuvattua vähän enemmänkin.
Suojaruukussa on jotain samaa, kuin kastehelmi astioissa.









Pyry vanhus kohta 11- vuotta päiväunilla.
Nykyään se etsii nukkumapaikaksi jonkin lämpimän paikan.
Mutta kyllä vanhukseen saa eloakin, esim. kun mies tulee ruokatunnille tai
joku lapsista kotiin, herkku pussia rapisuttaa, fleksin ottaa käteen.
Ja temppujakin tekee niin innoissaan, että tekee jonkin tempun jo ennen kuin
on edes pyydetty tekemään, kunhan vaan saa namupalan.
Yhdessä vaiheessa sai epilepsia kohtauksia, nyt ei ole saanut pitkään aikaan.
Muuten on ihan terve, hampaatkin on ihan priima kunnossa.
On se tärkeä, varsinkin miehelle ihan pestis.



Tuossa tuolissa minä istun joka on tuon lampun vieressä,
siinä on minun elämä pitkälti
ja minä olen vasta 55-vuotta...




Tuon lampun minä ostin veljeni muistolle,
kun hän kuoli muutama vuosi sitten.
hän oli minua 11-kuukautta nuorempi.
Se oli siskoni idea.
Hän osti taulun ,jonka hän laittoi niin seinälle,
että hän näki sen aina herätessä ja muistaa veljemme.
Minunkin lamppu on vastapäätä tuolia jossa istun.



Tämä kranssi on toinen uusimmista hankinnoistani.
Tykästyin siihen koska en ole ennen nähnyt vastaavaa.
Ostin sen häneltä joka on tehnyt monia kymmeniä mattoja,
sängynpeittoja ja vilttejä minun nukkekotiin.
En nyt valitettavasti millään muista hänen netti kaupan nimeä.
Jos luet tämän, laita ihmeessä nimi.


Olen aina tykännyt tehdä tällaisia asetelmia.




Tässä toinen asetelma.



Ison pullon olen löytänyt kirpparilta kympillä.
Aika hyvä löytö.




Olohuone keittiöstä päin kuvattua.




Olohuoneen ikkunasta kun katsoo, kaikki on vihreää kuin kesällä.
Ei vielä yhtään syksyn värejä 16.9




Tähän kaappiin olen kerännyt kirppareilta lasitavaraa.



Olen tosi väsynyt, enkä jaksa tarkistaa kirjoitus virheitä, ei kai niihin maailma kaadu.

Mukavaa maanantai illan jatkoa kaikille.


Piia








22 kommenttia:

  1. Kiva kuulla taas kuulumisia ja katsoa kuvia. Niin harva enää jaksaa päivittää blogejansa, siirtyneet muihin juttuihin. On tietysti joitain jotka kirjoittelee ja laittaa kuvia lähes säännöllisesti :)
    Näin kun täällä kotosalla on niin tulee käytyä katsomassa.
    Harmi että Sinun kohdallasi ei tullut apua tuosta operaatiosta jossa olit. Muutenkin nuo kivut vie pohjan pois aika suurelta osalta elämää ja tuo sen väsymyksen ja sellaisen tyhjyyden tunteen itselle. Vaikka muuten olisikin elämä ihan kunnossa.
    Kaunis kotisi on edelleen ja on kiva taas käydä katsomassa täällä blogissasi. Kaunista syyspäivän jatkoa Sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla tulee aina välillä taukoja, mutta kyllä mä aina lopulta palaan.
      Harmin paikka,kun tää bloggailu ei enää kiinnosta, niin kuin sanoit on tullut muuta tilalle.
      Itse yritän nyt kerran viikossa postailla.
      Sama mulla kun en ole työelämässä niin ehdin tänne kirjoitella.
      Jos se pala joka on irronnut ,ei luudu itsestään, niin sitten pitää valitettavasti leikata uudelleen.
      Kyllä kipu syö ihmistä, sitä ei voi täysin ymmärtää, kuin sellainen jolla jossakin kipua on.
      Tykkään kyllä itsekkin noista harmaista sohvista ja ne on ehdottomasti meille tällä hetkellä parhaat, mutta on mulla vähän ikävä niitä sohvia, joissa oli ne valkoiset päiväpeitot päällä...
      Kauniita syyspäiviä sinnekkin.

      Poista
  2. Paranemisia sinulle, kivut ja väsymys eivät ole mukavia seuralaisia.
    Kovin kaunista on olohuoneessasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tuta, kaikista onnellisin olen siitä, että siinä kielestä otetussa koepalassa ei ollu syöpää.
      Tykkään itsekkin olohuoneestamme, mutta oli ne valkoisetkin sohvat kivat...
      Mukavaa syksyn jatkoa sinne.

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Kiitos, minustakin liina on tosi kaunis. Minä olen vaan niin huono kuvaamaan, ettei se päässy noissa kuvissa oikeuksiinsa.
      Ai niin ja yksi ongelmakin sen liinan kanssa on, kun mies laittaa sen päälle mitä kummallisimpia tavaroita, niin kuin esim. kuulakärkikyniä, aarghh..
      Ja olen jo oppinut että ottaa nopeasti sellaiset tavarat pois, kuin sanoa, että älä laita jne... (36 avioliitto vuotta takanapäin)
      Pyry on niin söpö, mutta kuvaamista se inhoaa.
      Oikein mukavaa syksyn jatkoa.

      Poista
  4. Voimia ja paranemista!! Kaunis ja kodikas on kotisi. Mutta kuules, ei 11v ole vielä vanhuksen ikä, sanoo kk-minimäyräkoirapoika Párek, juuri täyttänyt 10v. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle, voimia kyllä tarvitaan lisää.
      No ainakin meidän koti on mun näkönen, mutta auttamatta vanhanaikaista. Huomasin sen juuri kun yhden lapsemme uusi talo valmistui ja on jo sisustettu, vaikken olekkaan vielä nähnyt sitä sisustettuna kuin kuvissa.
      Jos ajattelee niin kuin minä olen kuullut, että koiran ikä lasketaan. Oliko se nyt 7x koiran ikä, eli meidän Pyry on 77 v
      On se jo aika paljon. En kyllä yhtään muista mistä ton laskutoimituksen kuulin, niin että älä usko siihen. :)
      Mukavia syys päiviä sulle sinne.

      Poista
  5. Kaunis tuo ruusutapetti.
    Ihminen on kyllä jännä näiden värikausiensa kanssa! :)
    Ainakin muutosta tulee elämään samalla.
    Liina on hyvin viehättävä löytö myös!

    Toivotan kivuttomia päiviä ja voimia sinulle! <3
    Syyskuun lempeyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, minäkin tykkään ruusutapetista, kun se vaan näkyis paremmin.
      Siitä on kyllä ihan oma postauskin, jossa se näkyy kokonaan.
      Joo mä olen vähän huumorilla miettinyt, että mikähän se on mulla seuraavana. Ei nyt ainakaan mikään väri "kutkuta", niin että vissiin näillä mennään.
      Liinaan olen ihan ihastunuy, käykää katsoon sitä Adalmiinan helmi sivuilta, kun tää valokuvaus ei oo mun vahvuuksia.
      Kiitos Susanna, kaikki toivotukset otetaan ilomielin vastaan.
      Mukavaa syksyä sinnekkin. Vaikka täytyy tunnustaa etten edes tiedä millainen syksy siellä on. Seuraava googlattava asia.

      Poista
  6. Tiedän tunteen, kun ei pääse/voi lähteä liikkumaan. Mulla tuo meniere tekee joskus tepposet, ettei voikaan lähteä kävelee.
    Toivottavasti aika alkaa parantaa selkää.
    Siis, niin ihana liina. Mä olen silitys neuroinen, varmaan tuon liinananki silittäisin. Tytöt nauroi, kun lauantaina silittelin pyykkiä. Lakanoita ei kuulema tarvi silittää. Jaa, no mä vaan olen sellainen🤔
    On muuten kaunis tuo olohuone. Tykkään Itseki harmaasta. Siihen voi sitten yhdistää värejä, jos haluaa.
    Meillä on keittiössä mäntypaneeli. Tekis mieli näyttää sille maalipensseliä. Jospä sitten ens kesänä. Nyt on muuta hommaa.
    Suunnittelin, että pitäis hakea joku kukka tuohon terassille syyspäiviä piristämään.
    Eilen vietiin haudalle kynttilä ja kukka. 15 v äitin kuolemasta eilen.
    Isännälle ihmettelin mihin ne vuodet on kulunu ja mitä sinä aikana on tapahtunut. Vuodet kuluu niin nopeasti.
    Vauvakin syntyi jo. Onnittelut mummulle.
    Kyllä on ihana kuva Pyrystä. Eläimet on niin ihania. Meillä on se kissa.
    Mukavaa päivän jatkoa
    Leena L
    (taas tuli valtavan pitkästi tekstiä. Koita jaksaa lukea)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KIITOS pitkästä kirjoituksestasi, mä rakastan sellaisia.
      Mä voisin kyllä tehdä pienen lenkin Pyry koiran kanssa, mutta mä en pääse millään alkuun. Ennen tehtiin 2x3 km lenkit viitenä päivänä viikossa ja niitä oikein odotti.
      Minusta liinan rypyt on just kauniita, mä joka en silitä paljon mitään. Eikö ole hassua miten omat lapset tekee monia asioita ihan erilailla kuin me ja sitten ne vielä hyvän tahtoisesti nauraa meille.
      Mun tekiskin mieli ostaa tyynynpäälliset ja kynttilät sellasta syksyn yhtä väriä, en nyt millään muista mikä se väri on.
      Minusta kaikki puunväriset huonekalut jotka maalattiin valkoiseksi, aivan kuin raikastui, koko tila tuli valoisammaksi.
      Mun etukuisti on ihan kauhea, siinä ei vielä yksi kukka auttais mitään, pitäs tehä muutama tunti töitä. Mulla ei ole ikinä ollut noin sotkuista kuistia. Joku vieras kun tulee käymään siinä, ajattelee, että noilla on varmaan sisälläkin noin sotkuista.
      Meillä on kaikki haudat satojen kilometrien päässä, niin harvoin pääsee käymään. Minunkin äidin kuolemasta on 12-vuotta. Ja samat ajatukset, mihin ihmeeseen se aika on kulunut. No tähän elämiseen, mutta silti...
      Mummu on täällä ihan onnessaan, onko mitään ihanampaa kuin saada vastasyntynyt syliin tuhisemaan. Tästä aiheesta voisin kirjoittaa romaanin.
      Pyry nykyään nukkuu päivällä ihan tosi paljon ja silti nukkuu yöt hyvin ,häiritsemästä meitä ihmisiä. Nukkuma paikkaa se vaihtaa usein, tulee varmaan kuuma, etsii uuden viileämmän paikan.
      Mukavaa päivää sinnekkin, perjantaille on luvattu yli +20 asstetta päivällä. Olispa lauantainakin hyvä ilma, meille tuleelapsia käymään, on vanhimman lapsenlapsen 5-vuotis synttärit ja nuorinta tullaan katsomaan.
      p.s tämän romaanin alun kirjoitti Piia aurinkokujalta.

      Poista
    2. Halpa-hallin verkko sivuilla on sellainen kuin havis vekkipallo kynttilä, sitä väriä haluaisin nyt olkkariin. Siinä lukee,että hiekka, mutta kyllä ne on kaukana hiekasta. En mä ole vaan koskaan nähny Suomessa ton väristä hiekkaa.

      Poista
  7. Teillä on oikein kodikkaan näköinen olohuone. Tuo takka on upea!
    Ihanaa tiistaita sinulle Piia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Outi, minustakin se on siistin näköinen, ennen se oli enemmän sisustuslehtien kuvia muistuttava, mä en voi mitään mutta mulla on ikävä niitä valkoisia sohvia.
      Meillä oli jo ekat tulet siinä tälle syksylle, hyvin veti.
      Just mies puhu että pitää tilata kaks mottia puita, kun omaaa metsää ei ole. Olikohan se mottia, no jotain sinne päin :)
      Oikein mukavaa syyskuun jatkoa sulle Outi.

      Poista
  8. Voimia ja paranemista. Kiitos olkkarin esittelystä.

    VastaaPoista
  9. Kiitos Nila. Kun sais tuon selkä ja jalka kivun kuriin, niin oltais jo pitkällä. Vois ruveta ulkoilemaan, mieli piristyis, (koirakin sais lenkkejä ja sekin piristyis) sais painoa alaspäin, kunto nousisi jne.
    Kun ottaa kuvia jostakin huoneesta, näkee itsekkin mikä on hyvin ja mitä pitäis korjata, uusia.
    Mukavaa sunnuntai päivää.

    VastaaPoista
  10. Todella kaunis koti sinulla ja olet ottanut hyviä valokuvia.
    Paranemishaleja sinulle

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, toisena päivänä olen aina ihan tyytyväinen meidän olohuoneeseen ja joka toinen päivä kaipaan niitä entisiä sohvia. Saas nähdä saako noista sohvista edes "joulu sohvia".
      Kuvat nyt on sellaisia ja tällaisia.
      Kiitos paranemis haleista, tänään on ollut parempi päivä, olen saanut jopa siivottua leikkihuonetta.
      Mukavaa maanantai päivää ja alkanutta viikkoa.

      Poista
  11. Hyvää vointia,ja paranemisia!!
    Kaunis olohuone teillä!
    Kauniita syyspäiviä,Sinne Aurikokujalle!

    VastaaPoista
  12. Kiitos Liisa. Kyllä nyt on vähän parempi vointi, kuin muutama kuukausi sitten, mutta on vielä monta selvittämätöntä asiaa vielä.
    Meidän olohuone on hyvin paljon minun näköinen. Mutta jos saisin aloittaa ihan tyhjää huonetta sisustamaan, niin kyllä siitä taitaisi tulla hyvin eri näköinen, kuin tämä nykyinen.
    Kun saisi otettua itseä niskasta kiinni ja lähteä Pyryn kans lenkille ja nauttia näistä kauniista syyspäivistä, mutta en tiedä mikä siinä on niin vaikeaa.
    Kauniita syyspäiviä sinullekkin sinne.

    VastaaPoista
  13. Hei,
    Anteeksi, mutta vain kertoakseni, että olemme paikkakunnan yhteiskunta ja tarjoamme rahalainoja kaikille vakaville ja rehellisille ihmisille liiketoiminnan laajentamiseksi tai ostokseksi. Korko on 3% vuodessa.
    Lisätietoja ota meihin yhteyttä sähköpostitse.

    Sähköposti: simondurochefort@gmail.com

    VastaaPoista