torstai 16. tammikuuta 2020

Viisi aitoa reborn nukkea.










Nukkekoti harrastuksen lisäksi olen kerännyt näitä reborn nukkeja.




Ihan ensimmäiseksi ostin tuon vasemmassa reunassa olevan pojan.
Hänen nimi on Nooa.
Hän on syntynyt 30.8.17 klo 22.00 Eli sinä päivänä hän on ollut valmis reborn nukke.
Paino 2600g (ihan oikeasti hän siis painaa sen verran)
Pituus 50 cm







Tässä vasemmassa reunassa on Helmi.
Hän on syntynyt 4.2.19 klo 12.40
Paino 3020 g (hän on nukeistani isoin)
Pituus 51 cm



Toinen nukke vasemmalta on Nella.
Syntynyt 15.8.17
Paino 2410 g
Pituus 51 cm



Keskimmäinen nukke on Aada
Syntynyt 8.1.2007
Paino 2730 g
Pituus 52 cm





Tässä kaikki yhteiskuvassa.












Ja sitten vielä oikeassa reunassa silmät vähän auki on Milja
Syntynyt 22.3.2007
Paino 2310 g
Pituus 45 cm


Reborn-nukke on nukke, joka jäljittelee realistisesti vastasyntynyttä vauvaa. Nuket tehdään käsityönä muokkaamalla vanhoja teollisesti valmistettuja nukkeja, joista käytetään raajat, pää ja kaulakappale.Tehdasmaalit poistetaan ja nukke väritetään uudelleen. Nuken vartalo tehdään kankaasta ja tasapainotetaan esimerkiksi lasimurskalla. Muovisilmät vaihdetaan elävämpiin, kuten lasisilmiin. Hiukset, jotka voivat olla aitoja hiuksia tai esimerkiksi mohairia, istutetaan yksi kerrallaan neulan avulla.
Reborn-nukkejen tekeminen, jota harrastavat lähinnä aikuiset, on saanut alkunsa Yhdysvalloissa. Nukkeja käytetään myös opetuksessa sekä elokuvissa ja TV-sarjoissa korvaamassa oikeita vauvoja.
Suomessa on noin 30 reborn-nukkeharrastajaa.
(Wikipedia)

Olen ostanut kaikki viisi nukkea Tiia-Maria Luoman kautta.
Nuken niskaa täytyy tukea, aivan kuin oikealla vauvalla.
Minun nukeillani tutti pysyy suussa magneetin avulla.
On myös nukkeja joilla suu aukeaa ja voidaan käyttää tavallista tuttia.
Nukella voi olla suussa myös ikenet ja kieli.
On myös nukkeja jotka itkee ja joilla on kuin "keuhkot" ja jotka hengittävät.
Nuken hinta määräytyy sen mukaan mitä kaikkea esim. edellä mainituista nukeilla on.
Nukkeja tehdään siis Suomessa, mutta monet tilaavat nukkeja myös ulkomailta.
Nuken ja päällä olevien vaatteiden lisäksi, monilla on suuretkin vaate varastot, 
hoitopöytä, sänky, rattaat, vaunut jne.
Jos kiinnostuit, netistä voi lukea paljon lisää.
Ja ainakin facebookissa on kaksi ryhmää reborn nukke harrastajille.

Piia



21 kommenttia:

  1. Kiitos. Sinäpä sen sanoit, minustakin ne on ihania.

    VastaaPoista
  2. Nämä nuket on kyllä todella aidon näköisiä!
    Kaunista loppuviikkoa sinulle Piia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasin vasta jälkeenpäin ,että olis voinut ottaa sellaisen kuvan missä reborn nukke ja tavallinen nukke olis olllu samassa kuvassa. Silloin sen eron olis huomannut oikein kunnolla.
      Mukavaa loppuviikkoa sinullekkin Outi.

      Poista
  3. Ihania ja aivan oikeita suloisia vauvoja,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, joskus kun sattuu saamaan kuvan juuri oikeasta kuvakulmasta ,voi saada kuvan jossa nukke näyttää aivan oikealta vauvalta.
      Mukavaa loppuviikkoa sinulle.

      Poista
  4. Minulla keräily nukkeja on lattialla seisomassa, olen ostanut niitä kirppiksiltä, yksi vauva nukke on joka nauraa, niillä on myös nimet, alkoi kertyä niitä jo liikaa,niin laitoin komeroon.Nuo on niin aidon näköisiä söpöjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulla on siellä sitten vielä paljon isompi nukke perhe, kuin minulla täällä. Onko sinulla niistä kuvia missään, esim. facebookissa?
      Näiden minun nukkejen tekijä on kyllä todella taitava.
      Mukavaa loppuviikkoa sinulle sinne.

      Poista
  5. Söpöjä reborn-nukkevauvoja <3 Olen kuullut ja nähnyt (jostakin mediasta), että on tällaisia nukkeja, mutta nimeä enempää en tiennyt. Oli mielenkiintoista lukea, kuinka nuket valmistetaan, mistä harrastus on lähtöisin ja reborn-nukkeharrastuksesta Suomessa. Hyvää tammikuun jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tarja K.
      Näiden nukkejen teko tavallisesta nukesta reborn nukeksi on tosi pitkä prosessi. Olen katsonut sellaisen videon jossa hiuksia laitetaan nuken päähän. HUH, minun kärsivällisyys ei riittäisi alkuunkaan.
      Hyvää tammikuun jatkoa sinullekkin.

      Poista
  6. Onpa oikean näköisiä! Tämä oli minulle ihan uutta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Rita, kyllä näissä on iso ero tavallisiin vauvoihin.
      Mietin itsekkin mistä olen näistä nukeista kuullut, mutta en saa nyt millään sitä mieleen. Luultavasti olen vain törmännyt näihin netissä ja sitten kiinnostunut hiljalleen.
      Mukavaa loppuviikkoa sinulle.

      Poista
  7. Kiitos marja-terttu. Se on uskomaton tunne ,kun tällaisen nuken ottaa syliin ekakertaa, kun tuntuu ettei ole tarpeeksi käsiä tukemaan niskaa, käsiä ja jalkoja. Ja sitten se paino, kun nukke painaakin n. 3 kg, hyvä ettei pudota koko nukkea.
    Mukavaa viikonloppua sinullekkin.

    VastaaPoista
  8. Voi miten suloisia tuttisuita sulla on.
    On kyllä uskomatonta, miten taitavia ihmisiä löytyy.
    Olen kyllä kuullut näistä vauvanukeista ja jonkun videonkin katsonut.
    Se on taas perjantai. Huonosti nukutun yön jälkeen ei oikein mikään nappaa.
    Mukavaa viikonloppua.
    >Leena L.

    VastaaPoista
  9. Voi kuinka minä olen jo sinua ehtinyt kaivata.
    Kiitos Leena, minusta jopa tuntuu, että nämä vitoset on toistensa näköisiäkin.
    No Milja on ehkä vähän eri näköinen, mutta hän on vielä pieni keskonen.
    Kun katsoo vaikka facebookissa muiden nukkeja, ne on kyllä eri näköisiä.
    Jos olis huomannut laittaa kuvan nukesta ennen kuin sille on tehty mitään ja valmiina, olisi vielä paremmin nähnyt kuinka taitava tekijä on.
    Oletko muuten käynyt nukkekoti blogissa? Sinnekkin olen sinua odottanut. Sinne on ollut vissiin vähän vaikea alussa päästä. Mutta laitan vielä tuohon tämän postauksen loppuun linkin millä pääsee suoraa sitä klikkaamalla.
    Oikein mukavaa viikonloppua sinulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips, Minä olen käynyt sun sivuilla monesti ja etsinyt sitä nukkekoti blogia.
      Nyt se ilmeisesti löytyi.
      Oletko nyt kertonut Raimon ja Helenan kuulumiset siellä?
      Eli olenko oikeassa paikassa.
      Ihania kuvia heidä asunnoista ja niin hyvä tarina, että sitä oottaa kuulevan lisää.
      Pitää kysyä tytöiltä, jos osaavat neuvoa voinko tallentaa tän sivun, että siihen pääsee yhdellä klikkauksella.
      Oikeen Mukavaa viikonloppua ja hyviä ideoita kertomukseen
      >Leena L.

      Poista
    2. Alussa oli isoja vaikeuksia, kun en tiennyt miten kaksi blogia tehdään, mutta nyt jonkin aikaa sinne sivuille on jo päässyt.
      Hyvä kun löysit sivut nyt.
      Joo Helenan ja Raimon tarinan olen jo kertonut.
      Ajattelin että tässä samalla kun kerron jokaisen tarinan, laitan aina yhden huoneen kerralla kuntoon. Minulla on aika paljon tavaroita, jotka ovat vielä käyttämättä. Niin tarkoitus olisi että saan samalla käytettyä ne loppuun.
      Minusta on aina kiva kuulla, kun joku tykkää tarinastakin. Nyt kun olen ollut facebookissa nukkekotikirppiksellä ym. niin olen nähnyt kuinka valtavasti on nukkekoti-ihmisiä. Mutta niitä jotka sitten jaksaa kiinnostua tarinastakin, niitä voi olla aika vähän. Mutta olen päättänyt kirjoittaa silti.
      Uskon kyllä, että saat apua tytöiltäsi, nuoret on niin taitavia.
      Mukavaa viikonloppua sinullekkin.

      Poista
  10. Huh, onpa nää aidon näköisiä, siis näyttävät oikeasti ihan vastasyntyneiltä. Huikeaa taidetta osata edes tehdä tällaisia nukkeja. :)

    Mukavaa viikonloppua.

    VastaaPoista
  11. Nää mun omat ei ole mitään hurjan kalliita. Mutta on nää silti tosi aidon näköisiä. Mutta kyllä sillä joka on nämä mun nuket tehnyt, niin varmasti vielä aidommankin näköisiä. Ja tietenkin sekin maksaa onko vartalo kangainen, vai silikoninen. Mutta yhdyn kyllä sun sanoihin, että mieletöntä taidetta nämä ihmiset kyllä tekee.
    Mukavaa viikonloppua sinnekkin.

    VastaaPoista
  12. Mikä ihana kokoelma upeita nukkeja. 😊😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon.
      Yksi poika vielä pitäis ostaa niin sitten olis 4 tyttöä ja 2 poikaa, niin kuin meilläkin lapsia.
      Mukavaa viikonloppua sinulle.

      Poista