lauantai 1. kesäkuuta 2019

Leikkaus kokemuksia ja Marimekon astioita "lahjaksi" + arvonnan voittaja











Tämä kertomus ei varmastikkaan kiinnosta kovin monia,
mutta haluan itseni takia kirjoittaa tämän tänne muistiin.
Nyt kun vielä suunnilleen muistan kuinka kaikki meni.
Oli maanantai aamu klo 7 ,kun minun piti mennä OYS.siin
leiko osastolle . Mies oli saattamassa , senkin takia kun minulla ei ole ajokorttia.
Mutta kyllä muutenkin.
Viimeksi n. 8-v sitten kun minun selkä leikattiin eka kerran,
en jännittänyt yhtään. Nyt toisella kerralla jännitti ihan vähän,
lähinnä se että ikää oli tullut melkein 10- vuotta lisää ja se että
myös painoa oli tullut lisää, lähinnä siksi etten ollut voinut kivun takia liikkua.



Puoli yhdeksältä minua alettiin työntää sängyllä leikkaussaliin.
Siinä vaiheessa mies lähti kotiin.
Leikkaussalissa laitettiin ensimmäiseksi kanyyli ja heti sitten jotakin ainetta
,niin että nauha katkesi siihen.
Olen lukenut leikkauskertomuksen ja tiedän että minulla on n. 20 cm pitkä
leikkaushaavaa ,että leikkaus kesti n. 6 tuntia ja että vuotoa oli 900ml.
En ole ihan varma olinko sitten teholla vai heräämössä, mutta suoraan osastolla
en ollut. En tiedä kun minut herätettiin leikkaussalissa , enkä mitään ensimmäisestä
illasta ja yöstä.
Paitsi...



Kuulin jälkeenpäin, että olin saanut Morfiinia ja minun oli ollut vaikea hengittää.
Minäpä kerron omia kokemuksiani. Ensimmäinen kosketus tähän todellisuuteen on
illalta tai yöltä. Tunne oli kuin olisi ollut syvällä meren pohjassa josta ei päässyt millään
ylös. Tai sitten oli unessa josta yritti herätä. Muistan kun ajattelin että onko tämä unta
vai onko tämä totta. Tunne oli pelottava ja olisin halunnut herätä. Mutta luultavasti olin
levoton ja hoitaja ajatteli, että olen kipeä ja sain lisää lääkettä ja vaivuin yhä syvemmälle.



Seuraavan kerran kun tulin kohti pintaa, tulin vähän vielä lähemmäksi.
Koska pystyin ajatella selkeitä ajatuksia. Mietin onko tämä unta vai onko tämä totta ja
miksi en sitten ollenkaan herää, vaikka kuinka yritän.
Mietin myös sitä onko minut leikattu vai ei ja sitä että jos ei ole leikattu, en ikinä
anna leikata ,oli tämä niin kammottava kokemus. Kipua en tuntenut missään vaiheessa.
Ketään omaisia en ajatellut. Ainut ajatus oli se missä ihmeessä mä oikein olen.



Kun minut maanantai aamuna leikattiin, tiistaina siinä puolenpäivän aikaan mä
eka kerran heräsin kunnolla. Minun vieressä oli hoitaja. Muistaakseni minä
kysyin häneltä mikä päivä on ja paljonko kello on ja myös sen taisin kysyä onko
minut leikattu. Mutta sitä en harmi vie kysynyt missä olen.
Sitten kun olin hereillä, ei mennytkään kuin muutama tunti kun kuulin että sanottiin
minun hengityksen olevan niin hyvää että minut voi siirtää osastolle.
Silloin kello oli niin paljon, että vaihtui aamu ja ilta vuoro.



Minulle ei enää annettu Morfiinia, mutta anestesialääkäri kävi selittämässä minulle,
että menee tosi kauan ennen kuin sen vaikutus haihtuu kehosta.
Minulle oli laitettu kipuepiduraali piuha valmiiksi leikkauksen aikana. Nyt sitten lääkettä
laitettiin menemään sitä kautta. Mutta sain kipulääkettä myös suun kautta yöksi.
Olin siis koko sen päivän ja illan aivan ok.  Olin kahden hengen huoneessa, minun
huonekaveri oli vähän levoton, niin että minut siirrettiin yöksi huoneeseen ,
jossa ei ollut muita, että saisin nukuttua hyvin. No, niin siinä ei käynyt. Mutta se
joka sen yön oli rauhaton olin minä. Kun heräsin eka kerran , en tiennyt yhtään
missä olin, mutta olin kuitenkin oikeasti hereillä, en missään meren syvyyksissä.
Mutta paikka oli ihan outo Kun kauemman tutkin ympäristöäni minusta alkoi näyttää
että olen Kokkolassa Halppiksen katolla.



Mutta miksi minä olin sängyssä ja kiinni kaiken maailman johdoilla ja piuhoilla.
Poishan täältä oli päästävä. Kun olin aikani (minuutteja-tunteja) yrittänyt pois sängystä,
tuli hoitaja. Kaiken aikaan saamani sotkun selvittelyssä ,huomasimme sitten että olin
saanut poikki sen piuhan joka meni siitä kipupumpusta minun selkään, eli se siitä
kipulääkityksestä. No, vielä oli tabletit jäljellä. En muista nukuinko välillä,
mutta kohta aloitin saman sängystä pois yrittämisen. Ihme etten loukannut itseäni.
Aamuyöstä sain särkylääkkeen ja nukuin muutaman tunnin.
Aamulla kun heräsin olin taas ihan oma itseni. Ja koko päivän.
Seuraavana yönä kun heräsin ajattelin , olen taas täällä paikassa. Me jätettiin illalla laita alas,
etten kiipeile. Ja se oli hyvä, nousin kerran ylös ja kurkistin käytävälle ja todettuani
että tämä on taas tämä paikka, menin takaisin sänkyyn. Aamulla kaikki oli taas ihan ok.
Viimeisenä yönä olin ihan oikeassa paikassa. Paras oli ollakkin ,kun seuraavana päivänä
pääsin kotiin.

Onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaista kokemusta?

Minusta kokemus oli sen verran rankka, että sain itselleni  Marimekon astiota. :)
Niitä minulla ei muistaakseni ole ollut aikaisemmin, tai ei siis just tätä sarjaa. No, ei vainkaan.
Olisin minä niitä muutenkin saanut.




Ja sitten muumimuki arvonta.
Arvonnan voitti Kaija!
Tässä Kaijan kommentti ,osallistuessaan.

Pitkään on blogisi ollu mun suosikissa ja myöskin kuulumisiasi olen seurannut ja ihastellut.Nyt kuitenkin olen lukijasi,joten yhdellä arvalla mukana.Aivan huikea arvonta johon on ihan pakko osallistua,sillä minulla ei ole ainuttakaa muumimukia ainoastaan kaksi purkkia jotka lahjaksi olen siskoltani saanut.En vaan ole raskinut ostaa vaikka noita ihailenkin.Kaikkea hyvää sinulle.<3

Onnittelut Kaija sulle.
Ota yhteyttä pia.kukkola@hotmail.com
Laitan ensiviikon alussa paketin tulemaan.


Piia


39 kommenttia:

  1. Onpa kokemuksesi hurja ja voin vain kuvitella millaista tunteiden vuoristorataa olet käynyt. Kyllä tuollaiset vahvat kipulääkkeet voivat saada hurjia aikaan ihmisessä, ne vaikuttavat niin yksilöllisesti. Onneksi olet nyt kunnossa ja kotona taas. Minusta kokemustasi oli mielenkiintoista lukea ja se on sinulle itsellesikin tärkeä muisto - se on hyvä kirjoittaa tuoreeltaan muistiin, koska hetken päästä muistaisit asiat jo aivan eri tavalla. Siksi minäkin kirjoitin synnytyskertomukseni heti ylös.

    Onnea arvonnan voittajalle! :)

    Ja upeaa kesäkuun ensimmäistä päivää sinulle! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä tiesin etukäteen että minulle annetaan alussa Morfiinia, mutten voinut kuvitellakkaan ,että se vaikuttaa minuun noin. Onneksi en tiennyt.
      Nyt kotonakin minulla on vielä vahva kipulääke menossa, mutta siitä olo pysyy kuitenkin omana itsenä.
      Hyvä jos edes yksi lukija piti kertomustani mielenkiintoisena.
      Juuri tuon muiston takia kirjoitin kaiken muistiin.
      Pitääpä käydä lukemassa sinunkin kertomus.
      Oikein mukavaa kesäkuun ekaa päivää sullekkin.

      Poista
  2. Minulle on tehty monia leikkauksia enkä yleensä meinaa herätä niitten jälkeen. Viimeisen ison leikkauksen aikana oli hengitys pysähtynyt kokonaan. Siitä huolimatta otan mieluummin nukutuksen kuin puudutuksen. En halua kuulla niitä ääniä mitä leikkauksessa syntyy ja jos en herää enää ollenkaan, niin ompahan ainakin kivuton kuolema.
    Noitten ihanien astioitten takia ainakin kannatti kyllä selvitä leikkaukssta =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On sullakin hurjia kokemuksia.
      Jos joku terveydenhuollon ammattilainen lukee tätä blogiani, niin ottakaa nyt jotakin kantaa tähän. Olis hyvä kuulla kuulostaako tämä minun kertomus siltä ,että olen saanut yliannoksen Morfiinia vai onko nämä ihan normaaleja tuntemuksia. Entäs se että hengityksen kanssa oli ongelmia, johtuiko se Morfiinin yliannostuksesta. Ja miksi yleensä annettiin niin voimakasta kipulääkettä.
      Ensin aluks en tykännyt yhtään Marimekon astioista, mutta mitä enemmän niitä näin sitä enemmän aloin niitä haluta. Nyt minulla sitten niitä on.
      Oikein hyvää kesäkuun alkua sulle Sude.

      Poista
  3. Mielenkiinnolla luin koskettavan kirjoituksesi. Parempaa vointia Sinulle ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Halusin kirjoittaa sen tänne heti muistiin, niin nopeasti kaiken tuollaisen unohtaa. Pelotti vaan että millaisia kommentteja tulee.
      Eiköhän tämä tästä päivä kerrallaan muutu paremmaksi.
      Mukavaa alkavaa viikkoa sinulle.

      Poista
  4. Kuulosti aika hurjalta...tosiaan vuoristorataa.. Minulle on tehty leikkauksia rintasyövän takia (rinnanpoisto, uuden rinnan teko vatsakudoksesta ja korjausleikkaus, mutta aika hyvin loppujen lopuksi selvisin noista, yhden kerran oli huonoa, oksettavaa oloa leikkauksen jälkeen ja toisen kerran kipuja, mutta täytyy olla onnellinen, että niinkin vähällä selvisin :) Nyt on jo vuosia mennyt siitä. Tsemppiä sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä että olet selvinnyt noin vähällä ja hyvä ettei ole syöpä uusiutunu.
      Kiitos tsempeistä.
      Oikein hyvää alkanutta vuotta sinulle.

      Poista
  5. Iso leikkaus sinulla takana eikä ihme että olet hieman tokkurainen ollut, varmasti vahvat lääkkeet. Minusta kirjoituksesi oli mielenkiintoista luettavaa, etenkin on itsellä selkäleikkaus vasta takana.

    Nuo Marimekon astiat ovat aivan ihania, haaveilen niistä itsekin.

    Nyt toipumista ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta se oli tosi pelottava kokemus ja nyt pelkään, että jos tulee vielä jatkossa leikkauksia niin tulee taas yhtä kamala olo.
      Sinullakin ko on selkäleikkaus ollut juuri.
      Minäkin olen ihan vasta oppinut tykkäämään noista Marimekon astioista.
      Kiitos, harmittaa vaan kun ei pääse kuopimaan tuonne puutarhaan, siellä on ainakin satoja voikukkia ja nokkosia.

      Poista
  6. Kokemuksesi taitaa olla "hiukan yli annos morfiinia"
    Minulle kerran on vahingossa,näin ilmoitettiin laitettu liikaa morffiinia nukutustoimenpiteen jälkeen.Nukuin sähköllä toimivassa sängyssä,nosto ym...
    Minuun iski joku älytön sänkykammo,hälytin hoitajan ,ja vaihatutin normisängyn itelleni.( itkin koko ajan kun pelkäsin ,että saan sähköiskun sängystä)yöllä yhdentoista aikaan hoitajat /hakivat mulle tavis sängyn.Enkä muista koko sänky episodista muuta kuin pelkäsin jossakin...Hoitaja kertoi,minulle tuon tarinan.
    Lääkkeet tekevät ihmeitä tuolla ihmisen pääkopassa.
    Mutta olen iloinen ja onnellinen puolestasi että leikkaus meni hyvin ja alat pikku hiljaa toipumaan,Taivaan Isälle kiitos!

    Oikein ihanaa kesää,ja hyvää vointia!

    Kaunis astiasto sinulla!

    Paljon Onnea Arvonnan voitosta Kaijalle!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samalla tavalla olen ajatellut itsekkin.
      Hyvä kun kerroit tuon, kun tuntuu että olen ainoa jolle on käynyt noin. En ymmärrä miksi minulle on edes annettu tuollainen määrä Morfiinia. Tuntuu että jokin miedompikin olis riittänyt.
      Pitäisi yrittää unohtaa tuo kokemus ja nauttia siitä että alkaa hiljalleen parantua.
      Hyvää kesää sinullekkin.
      Kiitos, minustakin sain kauniin astiaston.

      Poista
  7. Olipa hurja kokemus, ainakin mun mielestä. Nuo lääkkeet on niin vahvoja. Voi tulla tuollaisia tuntemuksia.
    Hyvä, kun kirjoitit muistiin ja luettavaksi tuon leikkaustarinan.
    Itse reagoin kipulääkkeisiin todella voimakkaasti ja tulehduskipulääkkeet on kielletyllä listalla mulla.
    Kaksi pientä leikkausta selkäydinpuudutuksella on mulle tehty.
    Joudutko vielä käymään kontrollissa siellä.
    Nyt vaan otat päivän kerrallaan, voinnin mukaan.
    Ihania astioita kokoelmaan.

    Onnittelut voittajalle.
    >Leena L

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä itestäkin oli kauhea kokemus. On niitä näköjään voimakkaita lääkkeitä, tai sitten se ei vaan mulle sopinut.
      Hyvä kun kirjotin, nyt jo alkaa vähän unohtaa tuota tapahtumaa.
      On mulla kontrolli sinne Ouluun 3 kk kuluttua, miten niin?
      Joo, niin mä olen koettanut tehdäkkin, päivä kerrallaan.
      Kiitti, itsekkin tykkäsin lopulta noista astioista.
      Mukavaa kesäkuun alkua sulle.

      Poista
    2. Aattelin vaan kysästä kontrollista, kun noin iso leikkaus ollut.
      >Leena L

      Poista
    3. Joo tosiaan , on se kontrolli 3 kk kuluttua.

      Poista
  8. Aika hurja kokemus leikkauksen jälkeen, ihan vastaavaa en ole kuullut. Onneksi pääsit jo kotiin ja todellakin ansaitsit uudet astiat <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leikkaus on muutenkin niin iso juttu, ettei tartteis enää tuollaista kokemusta tulla.
      On kyllä kiva olla kotona.
      Uudet astiat on kyllä kivat ja ne on tuossa sellaisella paikalla, että siitä tulee kuljettua useasti ohi.
      Oikein mukavaa alkanutta kesäkuuta.

      Poista
  9. Hui, olipa noi morfiinin sivuvaikutukset kaamean kuuloisia. Ei kuulostanut lainkaan mukavalta. HUH! Toivottavasti kotiin pääsyn jälkeen kaikki on sujunut hyvin tilanteeseen nähden.

    Ihanaa viikonloppua. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö olleetkin. Tuli jälkeenpäin jo tunne että kelluinko jossakin lähellä kuoleman rajaa. Tämä on jo varmasti liioittelua, mutta kaikkia tulee mieleen.
      Tänään olen jo jaksanut vähän laittaa paikkoja kuntoon täällä kotona ja muutenkin ei ole ihan niin kipeä kuin esim. eilen.
      Mutta epäilen että Hb on tosi matalalla, kun väsyttää vaan.
      Oikein mukavaa kesäkuun alkua sulle.

      Poista
  10. Toivottavasti kuntoudut pian leikkauksesta! Kaikkea hyvää ja kaunista alkavaa kesää sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on nyt 3 kk aikaa ensimmäiseen kotrolliin. Eiköhän sitä ehdi siihen mennessä jo paljon kuntoutua. Ja kuulemma vielä puolentoista vuoden kuluttuakin tapahtuu kuntoutumista.
      Oikein kaunista kesäkuun alkua sinullekkin.

      Poista
  11. Ihanko totta,että onnetar suosi minua.ihan sanattomaksi vetää.Hurjan paljon Kiitoksia.<3 (Lähetän pian s.postia)
    Hurja on ollu sinun leikkauksen jälkeinen tilanne,luettuani ymmärsin heti kuinka Morfiini voi tehdä "tepposensa"toisille sopii toisille ei.Itse olin kolmekuukautta sitten sisäkorvaistutteen leikkauksessa ja siitä lähtien olen ollu huimauksen vallassa,ihan väsyksiin asti.Voima halit sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ONNEA oikein paljon.
      Mä varmaan loppu elämäni pelkään Morfiinia.
      Onpa sullakin kova homma toi huimaus, kai se jossakin vaiheessa loppuu.
      Voima halit sinnekkin.

      Poista
  12. Minun isälleni tehtiin kiireellinen ohitusleikkaus päivystyksessä. Isä oli sen jälkeen pari vuorokautta aivan sekaisin. Hän oli yritti päästä sängyn alle pommitusta pakoon eikä mitenkään ollut uskonut olevansa sairaalassa ja 2000-luvulla. Sydänleikkaus oli niin raju kokemus, että isällä meni puolisen vuotta toipuessa - myös henkisesti. Vuotta myöhemmin hänelle tehtiin iso leikkaus syöpähoitojen yhteydessä, mutta siitä toipuminen oli todella nopea. Vuosi sitten jalkaleikkauksen jälkeen isä oli jälleen tosi sekava vuorokauden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos kun kirjotit tuon isäsi kertomuksen.
      Minusta jo tuntui että olen vähän "erikoinen".
      Meidän osastolla ei käytetty Morfiinia, en ainakaan muista.
      Mutta lievemmästäkin kipulääkkeestä muistan ,että potilaat näki seinällä erilaisia ötököitä ja yks potilas koki että hän seisoi sängyn kanssa, siis makasi sängyssä, mutta nousi sängyn kanssa seisomaaan. On sekin ollut varmaan erikoinen kokemus.

      Poista
  13. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  14. Kokemuksia ei ole tällaisesta ja toivottavasti ei tulekaan. Parane pian. Ja onnea voittajalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo toivon ettei sulle tule tällaista kokemusta.
      Mutta kun mäkin olin ekan vuorokauden ihan tiedoton tästä maailmasta
      niin nehän pystyi laittaa mulle mitä lääkkeitä vaan. Kyllä sitä onkin turvaton tuollaisessa tilanteessa.
      Kiitos, eiköhän sitä tästä hiljalleen parannuta.

      Poista
  15. Hurja kokemus sinulla. Minulla ei ole ollut tuollaisia, olen ollut vain vähän sekaisin.
    Ihanat tuo kalusto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olihan tuo hurja kokemus. Edellisen selkäleikkauksen aikana mulla ei ollut yhtään mitään. Niin ne on erilaisia nää kokemukset. Silloin olin tosin 10-v nuorempi. Enkä vieläkään ymmärrä miksi ne anto niin voimakasta kipulääkettä kuin Morfiinia. Eikö nyt vähempikin ois riittänyt.
      Marimekon kalusto on kyllä ihana.
      Oikein mukavaa kesäkuun alkua sulle.

      Poista
  16. Olipa sinulla rankka kokemus. Minut on leikattu yhden kerran nuoruudessani ja kolme vuotta sitten syövän takia. Nyt olin noin kuukausi sitten pienimuotoisessa selkäleikkauksessa. Kaikki nuo kolme kertaa mitä on nukutettu eivät ole aiheuttaneet mitään erikoista. Olen herännyt aika helposti. En ehkä ole saanut morfiinia vaan ainoastaan tavallisempia kipulääkkeitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en tiedä miten nukutus on mennyt, olenko siitä herännyt ihan helposti.
      Mutta tuo Morfiini sitten leikkauksen jälkeen teki tuollaisen oudon olon.
      Oikein hyvää kesäkuun alkua.

      Poista
  17. Kauniita astioita taas!
    Rankka kokemus sulla oli, mutta onneksi se on nyt takana ja olet kotona. Pikaista toipumista ja oikein onnellista ja kivutonta jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Parek pakisee. Minäkin olen viimein oppinut tykkäämään Marimekon astioista.
      Sillä hetkellä se oli ihan hirveä kokemus, kun tulin aina välillä pintaan. Mutta nyt se on jo aikalailla haalistunut muisto, vaikka luulin ettei sitä voi ikinä unohtaa.
      Yöt menee jo tosi hyvin, viime yönäkään en herännyt yhtään kertaa ja nukuin 8-9 tuntia. Vielä kun pystyisin ruveta kävelemään Pyry koiran kanssa pitkiä lenkkejä. Olisin tosi tyytyväinen.

      Poista
  18. Hui. Olipa hurja kokemus. Varmasti ne lääkkeet saavat kropan sekavaksi.
    Minulla on leikkaus anestesiassa 6.11... ja minuakin hirvittää jo nyt...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mulla ole ennen ollut tällaista leikkauksen aikana, mutta nyt oli. Mulla on murtuma selässä, saa nähä tuleeko taas leikkaus.
      Mua ei ole aiemmin hirvittänyt, mutta jos nyt tulee uus leikkaus, niin kyllä pelottaa.
      Tsemppiä sulle.

      Poista